Databeskyttelse i korte trekk
Hvorfor samler vi inn dine personopplysninger?
Ved å samle inn og behandle personopplysninger kan vi vedlikeholde og utvikle tjenestene våre og tilby deg en bra kundeopplevelse. Ved hjelp av personopplysninger kan vi administrere kunderelasjoner, håndtere fakturering og gjennomføre målrettet markedsføring.
St1 tilbyr flere forskjellige tjenester, og derfor trenger vi ulike typer informasjon. Med informasjonen du oppgir, kan vi sikre at tjenesten fungerer for deg. Ved å identifisere deg og dine kjøp kan vi også anbefale andre tjenester til deg.
I vår kundekommunikasjon bruker vi informasjon som er klassifisert som personopplysninger, for eksempel ved å målrette kommunikasjonen vår basert på postnummer. Vi sender deg også meldinger om tjenestene eller produktene du har kjøpt, for eksempel hvis du har ladet bilen med mobilen.
Hvilke personopplysninger behandler vi?
De vanligste personopplysningene vi behandler er kontaktinformasjon. Vi mottar denne direkte fra deg som kunde, for eksempel i forbindelse med registrering eller kontakt med kundeservice. Vi behandler også data som oppstår når du bruker tjenestene våre, for eksempel informasjon som samles inn via informasjonskapsler.

Hvor lenge lagrer vi dataene dine?
Vi lagrer og behandler kundedataene dine så lenge kundeforholdet ditt med St1 er aktivt og vi har et legitimt behov for å bruke dataene. Når dataene ikke lenger er nødvendige, slettes de. Den nøyaktige lagringsperioden varierer avhengig av tjenesten, men den vanligste lagringsperioden er 36 måneder. I noen tilfeller er vi lovpålagt å lagre visse data, for eksempel faktureringsinformasjon, i en viss periode.

Hvordan bruker vi kundedata i markedsføring?
Vil du vite mer om hvordan og gjennom hvilke kanaler vi kommuniserer til deg? Vi har laget en informasjonspakke som beskriver våre kommunikasjonspraksiser og hvordan du kan justere markedsføringsinnstillingene dine.
