Oliver Solberg kjemper helt i verdenstoppen i rally. Med Shell-oljer i motoren.
At Oliver Solberg er populær i Norge er ikke rart. Som sønn av tidligere verdensmester Petter og med egen TV-serie på TV Norge så har nordmenn knyttet han til sine hjerter. Like kjent er det ikke at Oliver faktisk er svensk statsborger og kjører med det svenske flagget på bilen, men når vi intervjuer Oliver svarer han på flytende norsk like før han setter snuten mot Kenya og årets Safari Rally.
I år kjører Oliver toppklassen for Hyundai Shell Mobis World Rally Team, noe som betyr at han har Shell-oljer i motoren. Men spiller det egentlig noen rolle, eller kunne Hyundai ha fylt på hva som helst?
-Ja, det spiller absolutt en rolle. Gode oljer er ekstremt viktig, sier Oliver, og fortsetter:
-Faktisk er god olje det viktigste vi trener for å kjøre fort. Spesielt for å få maks ytelse. Gode oljer skaper lite friksjon i motoren og gjør at motoren går lett.
Det er nettopp derfor Hyundai og Shell samarbeider tett med å utvikle Shell Helix-oljer, som først brukes i rally og som senere kommer vanlige bilister til gode. Tidligere brukte også Hyundai Shell V Power-drivstoff i sine rallybiler, men nå må alle bruke et fossilt fri syntetisk drivstoff fra en annen leverandør. Men også denne teknologien jobber Shell med.
Skaffer seg erfaring
Oliver Solberg har hatt en litt trøblete start på årets sesong i Rally-VM. Han har brutt løpene i Monaco og Kroatia, men kjørte inn til en sterk sjetteplass i Sverige. Målet for sesongen videre er klart.
-Målet er å fortsette å bygge på den gode farten vi har, og få enda mer erfaring på løp jeg ikke har kjørt tidligere. På de løpene jeg kjenner fra før, skal jeg gi litt mer gass for å kjempe i toppen, sier Oliver til St1 Stories.
Shell er en av hovedsamarbeidspartnerne til Hyundai sitt rallyteam, og har også en oljeavtale med Hyundai for deres gatebiler over hele verden.
Det er ingen stor overraskelse at Oliver Solberg har blitt rallyfører som sin far. Han var ikke gamle gutten da han begynte å kjøre rundt i motoriserte kjøretøy, og senere ble det suksess i både crosskart og rallycross med en nordisk tittel som høydepunktet. Så ble det rally, hvor han allerede har rukket å vinne noen EM-løp.
PS:
Visste du at Shell i Norge har samarbeidet med Petter Solberg tidligere. Først da Petter Solberg ble Norgesmester i rally i 1998 med en Toyota Celica, og senere da han kjørte sitt eget privatteam i 2010!