Statlige insentiver som favoriserer elbiler i Norge, har ført til stor økning i nordmenns interesse for å kjøpe elbiler. Nesten 9 av 10 nyregistrerte biler er helt eller delvis batteridrevet. For å fortsett være et foretrukket valg for våre kunder, går vi fra å drive bensinstasjoner til å drive energistasjoner.
Vår første elbillader ble installert på Mortensrud i Oslo i 2016.
«Hurtiglading var en ny teknologi i stadig utvikling, og teknologien ble raskt utdatert. De første laderne er allerede under modernisering, og vi opplever umiddelbar god vekst i salget av strøm», forklarer Bård Granerud, Nettverksplanlegger i St1 Norge.
Ved utgangen av 2021 var det etablert 230 ladepunkter ved 41 stasjoner, og vi fortsetter for fullt, til mer eller mindre alle stasjoner over hele landet kan tilby hurtiglading til kunder.
Neste steg
«Å bygge et nasjonalt nettverk for lading er en hovedprioritet, og vi ser at våre forhandlere er ivrige etter å få ladere på stasjonene sine. Foreløpig har vi prioritert stasjoner med sentral beliggenhet ved hovedveier, og stasjoner som tilbyr sitteplasser innendørs», sier Granerud.
St1s visjon er å være ledende på produksjon og salg av CO2-bevisst energi, og dette er et nytt steg i denne retningen.
St1 samarbeider med Recharge, som er markedsleder i ladesegmentet i Norge.
«Vi jobber oss gjennom listen over stasjoner for å se etter nye lokasjoner og muligheter. På noen stasjoner har vi valgt å fjerne noen av drivstoffpumpene og erstatte dem med ladere. På andre stasjoner har vi utvidet eller benyttet deler av parkeringsplassen som var tilgjengelig.»
En positiv opplevelse
Granerud forklarer at en av utfordringene er å skaffe nok strøm til laderne.
«Vi opplever at vi klarer å etablere ladere ganske raskt, men må vente på oppkoblingen. Dette er et marked i ekspansjon og energiselskapene får mange forespørsler, noe som betyr at vi i verste fall må vente inntil et halvt år på å få koblet laderne til strømnettet.»
Laderne på Shell-stasjonene er enhetlige og utstyrt med en QR-kode som gjør at kunden kan overvåke fremdriften på telefonen sin, mens de nyter en kaffe eller et måltid på stasjonens spiseområde.
«Vi vurderer flere elementer når vi tilpasser stasjonene våre for elbilkunder. Vi ønsker å gi elbilkunder den samme positive opplevelsen som tradisjonelle drivstoffkunder, og vi behandler dem som like viktig. Vi erfarer at elbilkunder setter stor pris på å stå ved siden av kunder som fyller tradisjonelt drivstoff», sier Granerud.