For å få energiomstilling i transportnæringen, er man avhengig av flere nye energibærere. Med flytende biogass på tanken følger en rekke fordeler.

– Vi har merket stor forskjell de siste par årene. Biogass har gått fra å være helt uinteressant for mange, til å bli noe som transportaktørene vurderer sterkt å investere i. Nysgjerrigheten og etterspørselen er blitt betraktelig større, forteller Tim Klarpås, storkundeansvarlig i St1.

Sammen med Trygve Grønbekk i St1 Biokraft, kan Klarpås peke på noen hovedårsaker til at biogass nå blir sett på som et høyaktuelt alternativ til fossilt drivstoff.

Kraftig reduksjon av utslipp

Apropos fornybar energi. Flytende biogass gir en åpenbar klimagevinst for transportaktørene i en tid hvor miljøkravene stadig blir tøffere.

– LBG som drivstoff reduserer klimagassutslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med fossilt. Når flytende biogass i tillegg er fornybart, har man et godt alternativ, mener Grønbekk.

Han får følge av storkundeansvarlig Klarpås.

– Veldig mange av våre kunders kunder har krav om «grønne» løsninger. Spesielt med tanke på offentlige anskaffelser. I den sammenhengen er det viktig å påpeke at biogass blir sidestilt med nullutslippsløsninger. Det er et klimanøytralt drivstoff som gjør deg konkurransedyktig i markedet.

269A0836

Tim Klarpås, Salgsansvarlig for flytende biogass i St1 Norge

Kostnadsbesparende

Kostnader er et annet vesentlig poeng med alternative drivlinjer. Gassbiler er fortsatt litt dyrere å kjøpe enn tradisjonelle dieselbiler, men samtidig får man flere økonomiske goder ved å ha flytende biogass på tanken.

– Visse steder i landet slipper du å betale bompenger om du kjører gassbil, eksempelvis i Trondheim, Oslo og Nedre Glomma. I tillegg er biogass unntatt veibruksavgift og CO2-avgift, påpeker Grønbekk.

– Et annet poeng er at gassprisen har holdt seg stabil, den har vært forutsigbar over flere år. Det gjør det enklere og tryggere for transportfirmaer å regne på hvordan en gassbil-investering vil se ut, supplerer Klarpås.

Han sier videre at det vil være naturlig at priser på service og lignende også vil gå noe ned etter hvert som gassbiler blir mer og mer utbredt.

– Vi ser at gassbiler fungerer svært godt, og med flytende biogass er rekkevidden solid. For ikke lenge siden var jeg ute hos en kunde som hadde kjørt 1.000 km på en tank. Så det er liten tvil om at flytende biogass vil være en god løsning for mange.

St1 Lonelier_JPEG ikke beskjært_003

Ønsker du å vite om flytende biogass kan passe dine kjøreruter? Ta en uforpliktende prat med oss.


Infrastruktur

St1 ser for seg biogass som en viktig del av energimiksen i transportnæringen fremover.

– I dag er det drøye 2.000 lastebiler over 3,5 tonn på gass i Norge, og det blir spådd at tallet øker til 8.000 frem mot 2030. Vi tror ikke at det kun vil være én bestemt energibærer i fremtiden, men heller en miks av flere forskjellige. Deriblant biogass, sier Klarpås.

Det viser da også St1 tydelig med sine egne investeringer. Deres første fyllestasjon for flytende biogass i Norge er nå på plass. Nærmere bestemt i Lonelier rett utenfor Kristiansand.

– Infrastrukturen har vært den største utfordringen for biogass, men nettverket er i ferd med å bygge seg opp. Stasjonen på Lonelier er åpnet, og vi har store planer fremover, sier Grønbekk, før St1 Biokraft-mannen legger til:

– Vår neste destinasjon er Koppang som skal åpnes på slutten av året. I tillegg jobber vi med en fyllestasjon på Åsland i Oslo. Den håper vi er i drift i løpet av våren. Det finnes også ytterligere planer utover dette, spesielt knyttet til de store byene og hovedfartsårene rundt. Så ta gjerne kontakt om man har konkrete ønsker!

St1 Lonelier_JPEG ikke beskjært_001

Vi har åpnet vår første stasjon for flytende biogass langs nye E39. På andre siden av veien ligger vår flaggskipstasjon St1 Lonelier


Har du sett vår unike fyllestasjon på for flytende biogass på St1 Lonelier? Nå kan du fylle for 23 kr/kg når du betaler med St1 Business.


Flytende biogass – hva er det?

Selve begrepet har blitt kjent for de fleste. Men hva er egentlig flytende biogass (LBG)?

– Man samler inn biologisk nedbrytbart materiale som eksempelvis kloakk, matavfall, husdyrgjødsel eller fiskeslam. Dette tas inn i en produksjonsenhet, altså en fabrikk, hvor materialet brytes ned og det dannes en gass, begynner Grønbekk.

– Gassen blir oppgradert til minst 99 prosent metan, før den kjøles ned til 162 minusgrader for å gjøres flytende. Da kan man lettere transportere biogassen rundt og du får mer ut av den, forteller han videre.

Lettere sagt – ved produksjon av LBG løser man et avfallsproblem, og lager fornybar energi ut av det.