Varslingskanal

Varslingskanal

St1 prioriterer en åpen dialog på tvers av alle aspekter av vår virksomhet og verdikjede, slik at både våre ansatte og interessenter føler seg hørt. Vi tar alle mulige rapporter om uakseptabel atferd eller uetisk oppførsel i strid med vår etiske retningslinjer på alvor og oppfordrer alle interessenter til å rapportere bekymringer åpent.

Ansatt

Mekanismer for å rapportere bekymringer

Ansatte oppfordres til å rapportere observasjoner av uakseptabel atferd til sine ledere, HR eller medlemmer av lederteamet. St1 tilbyr også varslingskanalen SpeakUp for anonym rapportering av brudd på våre etiske retningslinjer og Code of Conduct, inkludert menneskerettighetsbrudd. Denne kanalen er tilgjengelig for alle arbeidere, også de som er en del av verdikjeden.

Håndtering av anonyme varsler

Denne mekanismen sikrer at enkeltpersoner kan rapportere bekymringer konfidensielt og gjennomsiktlig. Ved å fremme tillit og ansvarlighet understreker varslingskanalen vår forpliktelse til å respektere arbeidstakerrettigheter og håndtere potensielle utfordringer proaktivt. St1 forbyr gjengjeldelse mot personer som rapporterer en bekymring i god tro. Anonymiteten i kanalene sikrer beskyttelse for varslere.

Et utvalgt team av opplærte, uavhengige personer håndterer varslene mottatt gjennom varslingskanalene. Head of Legal og Head of HR Sweden har tilgang til alle varsler og koordinerer umiddelbart behandlingen av alvorlige saker. Head of Sustainability Performance håndterer saker relatert til blant annet brudd på Code of Conduct og arbeidstakerrettigheter i verdikjeden.

I 2024 ble totalt 6 SpeakUp-saker behandlet. Av disse er tre saker avsluttet, mens de tre resterende fortsatt er åpne i påvente av ytterligere informasjon fra varsleren. Alle saker ble grundig undersøkt og håndtert med høy grad av diskresjon.

Siden innføringen av SpeakUp i 2020 har St1 lagt stor vekt på opplæring av ansatte og fortsetter å fremme viktigheten av å rapportere eventuelle bekymringer om uakseptabel atferd. Dette gjør det mulig for oss å iverksette riktige tiltak og forbedre vår virksomhet der det er nødvendig. Vi ønsker også tilbakemeldinger gjennom denne kanalen velkommen.