Hurtigruten har lagt ut på sin aller første klimanøytrale seiling langs den historiske kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Onsdag forlot hybridskipet MS Richard With Bergen for den 5000 kilometer lange rundturen – drevet av 100 prosent fornybar diesel levert av St1.

Drivstoffet, kjent som HVO100, er produsert av brukt frityrolje og matavfall som samles inn gjennom St1s britiske datterselskap Brocklesby Ltd. Dette er råvarer som ellers ville blitt kastet, men som nå får nytt liv som energi. Ved St1s bioraffineri i Gøteborg foredles materialet til fornybart drivstoff som kan redusere CO₂-utslippene med opptil 90 prosent sammenlignet med fossil diesel. Hele produksjonsprosessen er ISCC-sertifisert, noe som sikrer full etterlevelse av bærekraftsstandarder og sporbarhet gjennom hele verdikjeden.

image00007

Drivstoffet, HVO100 som driver MS Richard. Foto: Hurtigruten

Driver energiomstillingen fremover

– Denne seilasen viser hvordan sirkulære løsninger kan gi reelle utslippskutt allerede i dag. Hurtigruten viser et sterkt lederskap, og for oss i St1 handler det om å bruke teknologi og ressurser smartere – å gjøre avfall til drivstoff og vise at energiomstillingen faktisk er i gang, sier Lea Rankinen, leder for bærekraft og samfunnskontakt i St1 og administrerende direktør i St1 Norge.

De siste fire årene har Hurtigruten investert over én milliard kroner i tekniske oppgraderinger på tvers av flåten. MS Richard With har fått nye motorer fra Bergen Engines, batteripakker og NOx-rensesystemer som reduserer utslippene med mer enn 80 prosent. Alle skip er koblet til landstrøm der dette er tilgjengelig.

image00004

St1 tankbil fyller Hurtigruten med HVO100. Foto: Hurtigruten

En «her og nå»-løsning

Hurtigruten ser fornybart drivstoff som den raskeste og mest kostnadseffektive måten å redusere utslipp i sjøfarten på, mens helelektriske løsninger for større fartøy fortsatt ligger flere år frem i tid.

For St1 er seilasen et eksempel på hvordan verifiserte fornybare drivstoff og eksisterende teknologi kan skape målbare klimaeffekter allerede nå. Samarbeidet med Hurtigruten viser hvordan etablerte aktører i verdikjeden kan jobbe sammen om løsninger som både kutter utslipp og bygger erfaring for en utslippsfri maritim fremtid.

MS Richard With følger den klassiske kystruten med anløp i 34 havner mellom Bergen og Kirkenes. Rundturen avsluttes i Bergen 9. november.

image00017

Stolte samarbeidspartnere som viser frem HVO100 foran Hurtigruten. Foto: Hurtigruten