Takk
Ikke en vanlig historie om et energiselskap, men en historie om motet til å gå sin egen vei
Dette er ikke den vanlige historien fra et ordinært energiselskap.
Fremfor alt er det en takk til deg — som er opptatt av pris og enkelhet, men som aller mest ønsker å bidra til en mer bærekraftig fremtid.
Til en av de som muliggjør energiomstillingen, til deg som bidrar til å utvikle mer fornybare løsninger.

Biogass fra husdyrgjødsel og avfall
For oss er biogass mer enn et alternativ — det er en nøkkel i St1s måte å transformere energi på. Gjennom vårt fellesforetak St1 Biokraft produserer vi biogass fra biprodukter fra landbruk og næringsmiddelindustri.
Biogass gir en konkret løsning spesielt for tungtransport, skipsfart og industri — der utslippskutt er mest kritisk.
Takk for at du er med på dette.
Bærekraftig flydrivstoff – laget av avfall og biprodukter
Vi bidrar til å redusere klimaavtrykket fra luftfart ved å produsere bærekraftig flydrivstoff (Sustainable Aviation Fuel - SAF) fra for eksempel brukt matolje, avfall fra matindustri og tallolje.
Karbonet i fornybart flydrivstoff inngår i den naturlige syklusen, og gir derfor lavere utslipp enn fossilt flydrivstoff. SAF kan blandes med tradisjonelt drivstoff og brukes allerede i dag – uten at flyene trenger noen tilpasninger.
Fremtidens flyreiser – med lavere utslipp.
Marinedrivstoff med lavere utslipp – basert på HVO og biogass
Vi investerer i marinedrivstoff med lavere utslipp og avansert biodrivstoffteknologi, slik at skipsfarten kan redusere sine utslipp – på en reell og bærekraftig måte.
Vi bruker råvarer basert på avfall og biprodukter, og leverer drivstoff effektivt gjennom vårt omfattende nordiske terminal- og logistikknettverk. St1s løsninger fungerer allerede i dag og muliggjør overgangen til renere sjøtransport.
Vi fokuserer på energieffektivitet og å øke andelen fornybart drivstoff.

Bygger lynraskt ladenettverk
Vår ladetjeneste for elbiler, St1 Lading, er utviklet for de reelle behovene til elbilførere – raskt, enkelt og pålitelig. Vi utvider stadig vårt høyhastighets-ladenettverk over hele Norden.
Vi bygger ikke bare vanlige ladepunkter – våre ladepunkter leverer inntil 400 kW, som er betydelig raskere enn tradisjonelle AC- eller standard DC-punkter.
Vi jobber også med å tilby ladeløsninger for tunge kjøretøy på strategiske steder gjennom skreddersydde partnerskap – i Norge er vi allerede i gang og tilbyr lading for tungtransport flere steder. Enda flere er på vei.
Brukeren kommer først. Når du er på farten, må lading fungere – og vi gjør vårt beste for å sørge for at den skal gjøre det.

Takk for at du velger oss
Vi har allerede 1 250 stasjoner i Norden, og i løpet av året vil alle stasjonene være i St1s farger etter omprofileringen.
Vi selger ikke bare energi – vi produserer den også på vårt eget raffineri og gjennom fellesforetak. Takk for at du fortsetter å velge oss – ved å gjøre det støtter du innovasjon og overgangen til mer bærekraftige energiløsninger.

Spørsmål og svar om energiomstillingsprodukter
Hva er egentlig biogass — og hvorfor er den så viktig? Biogass er fornybar gass som dannes når organisk materiale brytes ned i et oksygenfritt miljø. Praktisk sett produseres biogass ved å samle for eksempel husholdningsavløpsvann, matavfall eller husdyrgjødsel fra gårder, som deretter behandles i en kontrollert prosess ved et biogassanlegg. Det resulteres i en gass som oppgraderes til enten komprimert biogass (CBG) eller flytende biogass (LBG), mens den gjenværende massen bearbeides til biogjødsel til landbruket. På denne måten blir matproduksjon og energiproduksjon en del av et bærekraftig karbonkretsløp.
Hvordan gikk St1 inn i biogassmarkedet? I april 2021 kjøpte St1 virksomheten til E.ON Biofor AB. Dette ga St1 en markedsandel på 30 % i komprimert biogass i Sverige, med over 50 fyllestasjoner og nesten 20 depot for biogass til buss. Dette var et viktig steg mot en sterkere posisjon innen fornybar energi.
Hva er St1 Biokraft, og hvorfor ble selskapet etablert? I desember 2024 ble St1 Biokraft grunnlagt med mål om å bygge en ledende biogassplattform i Norden. Selskapet ble etablert av St1, HitecVision og Aneo. Etterspørselen etter biogass vokser raskt, og St1 ønsker å være i front når det gjelder å tilby løsninger for å redusere utslipp fra transport og industri.
Hva med Suomen Lantakaasu Oy — hvilken rolle har det? Suomen Lantakaasu Oy er et fellesforetak mellom St1 Biokraft og Valio. I desember 2022 mottok selskapet nesten 20 millioner euro i finansiering for å utvikle produksjon av flytende biogass. Målet er å nå 1 TWh biogassproduksjon i Finland innen 2030 — noe som vil dekke en betydelig del av Finlands behov for fornybar energi.
Hvor mange anlegg bygges, og hvor? To store biogassanlegg er under bygging i Finland, i Nurmo og Kiuruvesi, med en samlet investering på rundt 140 millioner euro. De forventes å stå ferdige innen 2026, med en total kapasitet på cirka 250 GWh (HHV). Nye prosjekter er også på gang i Sverige (Mönsterås, Perstorp, Skånes-Fagerhult og Västerlösa) og i Norge.
Hva er St1 Biokrafts totale kapasitet i dag? St1 Biokraft har totalt 12 anlegg for produksjon og oppgradering av biogass i Sverige og Norge, samt ett i Sør-Korea. Dette gjør at St1 kan dekke både lokale og bredere biogassbehov. Den nåværende produksjonskapasiteten er over 550 GWh, og det totale salget av biomethan tilsvarer omtrent 1 TWh.
Hvor kommer råvarene til fornybare drivstoff fra?
St1 bruker primært råvarer basert på avfall og biprodukter, som brukt matolje, fettavfall fra næringsmiddelindustrien og rå tallolje-fraksjoner, som fettsyrer – et biprodukt fra kjemisk masseproduksjon. Dette støtter sirkulær økonomi og sikrer at fornybare drivstoff faktisk reduserer karbonavtrykket.
Hva er Göteborg-bioraffineri, og hva produserer den?
Göteborg-bioraffineri er et fellesforetak mellom St1 (75 %) og SCA (25 %), og startet i april 2024. Dette er St1s største investering noensinne, på rundt 4 milliarder SEK. Raffineriet produserer fornybar diesel (HVO), bærekraftig flydrivstoff (SAF), bionafta og bio-LPG, med en total produksjon på cirka 200 000 tonn per år.
Hvor stor klimaeffekt gir dette?
Produksjonen ved Göteborg-bioraffineri anslås å redusere omtrent 500 000 tonn CO₂-utslipp hvert år sammenlignet med fossile produkter. All produksjon er ISCC-sertifisert, noe som sikrer at den oppfyller EUs krav til bærekraft og sporbarhet.
Hvordan passer disse prosjektene inn i St1s overordnede strategi?
Biodrivstoff er en sentral del av St1s veikart for energiomstillingen, og støtter EUs Green Deal, Parisavtalen og nasjonale klimamål. Bioraffineriet kompletterer St1s drivstoffnettverk i Finland, Sverige og Norge, og bidrar til å drive hele markedet mot en lavkarbonfremtid.
Hvordan har St1 utvidet sin virksomhet innen lavutslipps alternativer for marinedrivstoff?
I 2024 styrket St1 sin posisjon spesielt innen maritim- og flysegmentet. Selskapet muliggjør leveranser av flytende biogass (LBG) direkte skip-til-skip. Det benyttes også biogass produsert av St1 Biokraft og kapasitet fra et anlegg bygget av Nordion, uten at St1 eier anlegget selv.
Hvordan viser St1 ansvarlighet innen shipping?
I 2024 solgte St1 9,6 TWh med marine produkter og fokuserte på energieffektivitet og økt andel fornybare drivstoff. For eksempel leverer St1 HVO-biodiesel enten ren eller blandet med lavsvovel marine drivstoff produsert ved Göteborg-bioraffineri.
Hvordan er St1s logistikk- og terminalnettverk?
St1 har et unikt, høyt integrert nordisk logistikk- og terminalnettverk. Dette inkluderer 30 depot- og marineterminaler, som sikrer effektiv distribusjon av drivstoff til kunder i hele regionen.
Hvordan sikrer St1 en effektiv forsyningskjede for kundene?
St1 tilbyr et bredt spekter av produkter til både private og bedriftskunder. Dette inkluderer transportdrivstoff, fyringsoljer, marinedrivstoff, elektrisitet og flydrivstoff, alt støttet av en nøye utviklet forsyningskjede.
Hvilke oljeprodukter produserer St1?
St1 produserer bensin, JET A1 flydrivstoff, MK-1 diesel, marinedrivstoff og flytende petroleumsgass (LPG). Alle produkter oppfyller strenge miljøstandarder og distribueres både gjennom NEOT-nettverket (et drivstoffinnkjøps- og logistikkselskap) og direkte salg.
Hva er St1 Lading? St1 Lading er vår nye ladetjeneste, lansert i mars 2024. Allerede tidlig i 2025 hadde nettverket rundt 70 operative stasjoner med lading i Norden, og det vokser fortsatt. All elektrisitet som selges på våre ladestasjoner er fornybar.
Hva er ladeopplevelsen basert på? St1 Lading er utviklet for å være rask, enkel og pålitelig. Høyhastighetslading reduserer ventetid, betaling med kort gjør lading enkelt uten egne apper eller RFID-brikker, og målet er samme 100 % pålitelighet som ved tradisjonell fylling av drivstoff.
I hvilke land og hvordan har nettverket utviklet seg?
Norge: For personbiler har St1 rundt 70 høyhastighetsladesteder i samarbeid med Recharge, pluss 30 St1 Lading-steder. I april 2025 åpnet den første helt elektrifiserte stasjonen med butikk, bilvask og lading , St1 Marienlyst i Oslo. Den første ladestasjonen for tunge kjøretøy, St1 Rommen i Oslo, ble åpnet i Norge i 2024. St1 har fortsatt å utvide dette nettverket og flere ladepunkter for tyngre kjøretøy er på veg.
Sverige: Høyhastighetslading vil være tilgjengelig på 37 steder i 2025, de fleste med mulighet til å lade opptil seks biler samtidig.
Finland: Det finnes 41 høyhastighetsladere som støtter den raskt voksende elbilparken.
Hvordan passer St1 Lading inn i øvrige tjenester fra St1? St1 Lading er en del av en bredere markedsplassmodell som også inkluderer flytende drivstoff, biogassfylling, bilvask og allsidige butikk- og restauranttilbud. Felles infrastruktur maksimerer verdien av stasjonen og fremmer bruk på tvers av tjenester.
Hvordan tas tunge kjøretøy hensyn til? St1 utvikler aktivt B2B-ladeløsninger for tunge kjøretøy på strategiske steder. Norge går foran, med flere ladestasjoner designet for tyngre kjøretøy.