St1 Mastercard ble avviklet 12. juni 2023

St1 Mastercard avvikles 12. juni 2023

16. august 2023 starter vi opp med avslutningsprosessen for St1 Mastercard, samt tilhørende betalingskonto og kontokreditt. Samtlige kontoer vil fortløpende bli fullstendig avsluttet innen 32 dager fra og med 16. august 2023, gitt at all skyldig gjeld er betalt og konto dermed er gjort opp.  

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Kundeservice

(+47) 22 66 53 20

E-post: Kundeservice.finance@st1.no

Åpningstider: Hverdager 08:00-16:00 

Vanlige spørsmål

Vi har samlet de mest vanlige spørsmålene på ett sted for at du raskt og enkelt skal kunne finne svaret på spørsmålet ditt.

LES MER

St1 Mastercard avvikles

Hvorfor avsluttes St1 Mastercard?

Vi har besluttet å legge ned St1 Mastercard for å jobbe mer fokusert og målrettet med andre, digitale løsninger. I løpet av kort tid har vi lansert både Norgesvask-appen og vårt helt nye lojalitetsprogram - snarveienPLUSS. Disse er en del av vårt arbeid med å tilby løsninger og lojalitetsprogram som er attraktive for våre kunder.

Når vil St1 Mastercard avsluttes?

Det vil ikke lenger være mulig å søke for å få et St1 Mastercard etter 30. mars 2023. Profil-seksjonen i snarveien-appen vil fjernes og ditt St1 Mastercard vil ikke lenger fungere etter 12. juni 2023. 

Prosess for automatisk avslutning av konto

Samtlige kontoer vil fortløpende bli fullstendig avsluttet innen 32 dager fra og med 16. august 2023, gitt at all skyldig gjeld er betalt og konto dermed er gjort opp.  

Hvordan sier jeg opp betalingstjenesten, kontokreditten og St1 Mastercard?

Du kan si opp St1-betalingstjeneste, kontokreditt og St1 Mastercard ved å ringe St1 Finance kundeservice på tlf. (+47) 22 66 53 20 (hverdager fra kl. 08.00 til 16.00).

Hva gjør jeg med det fysiske kortet?

Du kan bruke ditt St1 Mastercard som normalt frem til 12. juni 2023. Etter 12. juni vil ikke lenger kortet fungere. Vi anbefaler at du klipper kortet og kaster det i restavfallet.

Hvordan kan jeg fortsette å spare Trumf-bonus hos Shell?

​​​​​Du kan melde deg inn i vårt nye lojalitetsprogram, snarveienPLUSS - for deg som er opptatt av å spare ekstra Trumf-bonus. Bli med snarveienPLUSS og få de beste kampanjene på drivstoff hos Shell. Meld deg på i dag og spar 50 øre/liter i Trumf-bonus på alle bemannede Shell-stasjoner ut 2023. Påmelding gjøres enten i snarveien-appen eller via trumf.no/fordeler/shell.

Dersom du fremdeles ønsker å benytte deg av et kredittkort som gir Trumf-bonus på Shell kan du søke om et Shell Mastercard på https://shellmastercard.no/

Vil jeg fortsatt motta faktura etter 12. juni 2023?

Faktura sendes ut som normalt frem til all skyldig gjeld er betalt. Vi anbefaler å betale ned resterende skyldig gjeld senest på faktura som sendes ut etter 12. juni. Betaler du kun minstebeløpet på faktura vil det bli sendt ut ny faktura inkludert rentekostnad i neste faktureringsperiode, ifølge våre vilkår og betingelser.

Hvor kan jeg følge med på transaksjonene mine etter 12. juni 2023?

Du vil ha full oversikt over dine siste transaksjoner på faktura.

Jeg har tidligere verifisert meg for St1 Finance Kundeservice via snarveien-appen. Hvordan får jeg verifisert meg etter 12. juni 2023?

Du vil fortsatt kunne verifisere deg for kundeservice med Bank ID via vår web-løsning etter 12. juni 2023.

Generelle spørsmål

Hvem tilbyr betalingstjenesten?

St1 Finance Oy, et betalingsinstitutt som overvåkes av det Finske finanstilsynet. 

 

Hvordan sier jeg opp betalingstjenesten, kontokreditten og St1 Mastercard?

Du kan si opp St1-betalingstjeneste, kontokreditt og St1 Mastercard ved å ringe St1 Finance kundeservice på tlf. (+47) 22 66 53 20 (hverdager fra kl. 08.00 til 16.00).

Hvor kan jeg betale med St1 Mastercard?

St1 Mastercard fungerer i alle butikker, nettbutikker, minibanker og wallet-tjenester som har Mastercard-symbolet.

Hva skal jeg gjøre hvis jeg bytter smarttelefon?

Last ned snarveien-appen på den nye telefonen og logg inn med den e-postadressen du brukte på din gamle telefon. Deretter finner appen opplysningene dine. Du trenger ikke søke om nytt kort, men du må logge inn med Bank ID eller Bank ID på mobil samt opprette ny St1-ID. 

Kan jeg bruke flere smarttelefoner eller enheter?

Du kan bruke snarveien-appen på flere enheter. Du kan for eksempel være innlogget med samme St1-ID på både telefonen og nettbrett.

Hvilke operativsystemer støtter Snarveien?

Snarveien-appen krever iOS 12.1 eller nyere og Android 5 eller nyere for å fungere. 

I forbindelse med utestengelsen av Huawei fra Android og Google Play Store vil følgende telefoner ikke fungere med snarveien-appen: Huawei Mate 30 Pro, Huawei P40 pro+, Huawei P40 Pro, Huawei MatePad Pro tablet, Huawei Mate XS, Huawei P40, Huawei Y5p, Huawei P40 Lite, Huawei P40 Lite 5G, Huawei P40 Lite E.

Hvordan kommer jeg i gang med Apple Pay?

Søk om St1 Mastercard i snarveien-appen. Etter godkjent søknad følger du instruksjonene her. Nå kan du betale på alle steder i verden som tar i mot Apple Pay bare ved å holde frem mobilen og signere med Touch ID eller med kode på telefon. 

Hvilke mobile enheter og operativsystem trenger jeg for å bruke Apple Pay?

Apple Pay krever iOS 11 eller nyere (iPhone SE, iPhone 6 eller nyere eller Apple Watch). Merk at snarveien-appen krever iOS 12.1 eller nyere. 

Fakturaer og kreditt

 

Hva er renten på St1 Mastercard?

Den faktiske rentesatsen og det totale beløpet som skal betales for kontokreditten som er knyttet til St1-betalingstjenesten, beregnes med utgangspunkt i et kredittbeløp på NOK 15 000, en periode på ett år, uendrede kredittrenter, gebyrer og avgifter i låneperioden, samt 12 like månedlige betalinger for total tilbakebetaling. Ved bruk av kontokreditten med St1 Mastercard gjelder en fast årlig rente på 18 % og et kontohåndteringsgebyr på NOK 30,00 per måned. ARP er 24,58 %, og totalbeløpet som skal betales er NOK 16 862,40 inkludert renter og gebyrer på NOK 1862,40, forutsatt at det ovennevnte gjelder.

Hvis kunden bruker St1 Mastercard- kontokreditten på St1/Shell-stasjoner minst én gang i faktureringsperioden, blir det ikke belastet kontohåndteringsgebyr. I dette tilfellet er den årlige prosentsatsen 19,56 %, rentebeløpet NOK 1502,40 og totalbeløpet som skal betales NOK 16 502,40.

 

Når får jeg fakturaen for St1 Mastercard?

Faktureringsperioden for St1 Mastercard er mellom den første og den siste dagen i hver måned, og fakturering skjer den 15., forutsatt at dette er en vanlig hverdag.

Mine sider og konto

 

Hvordan kan jeg kontrollere korttransaksjonene og kontoopplysningene mine?

Du får enkelt oversikt over ditt St1 Mastercard og dine kontoopplysninger i snarveien-appen og under fanen Profil etter å ha logget inn med din St1-ID eller Touch ID. Under transaksjoner vil du kunne se transaksjoner, reservasjoner og autoriseringer. På fakturaen vil du også kunne se foregående måneds transaksjonsdetaljer.

 

Hvordan kan jeg kontrollere og endre opplysningene mine?

Du kan kontrollere kunde- og kortopplysningene dine i snarveien-appen. De personlige opplysningene dine oppdateres automatisk hos oss ut i fra de opplysninger som finnes i Folkeregisteret. Vi anbefaler også at du kontakter St1 Finance kundeservice på e-post eller telefon dersom det foretas endringer av din kontaktinformasjon.

 

Mitt familiemedlem har gått bort. Hva skal jeg gjøre?

St1 Finance får informasjon fra Folkeregisteret hvis en kontokunde har gått bort. Hvis et familiemedlem har gått bort, kan du likevel alltid informere St1 Finance om dette. Håndtering av den avdødes ærender krever en fullmakt. Uten fullmakt kan vi ikke diskutere den avdødes kundeforhold. I forbindelse med booppgjøret sender vi en avgiftsfri saldoattest til den avdødes adresse.

Vilkår, betingelser og prisliste

St1 Finance Oy (AS) oppdaterte brukervilkår for betalingstjeneste fra og med 23.08.2020