Se tipsene til økonomisk kjøring fra tømmerbilsjåfør, tidligere bilsportutøver og Mesternes Mester-deltaker, Tommy Rustad over.
En doktorgrad viser at et svært enkelt grep kan gjøre at yrkessjåfører sparer både miljøet og kutter drivstofforbruket med opptil 9 prosent.
Det er til Forskning.no at forsker ved Transportøkonomisk institutt, Daniel Ruben Pinchasik, forteller hemmeligheten. Han arbeider med en doktorgrad der han ser på hvordan det går an å få ned CO₂-utslippene fra transportnæringen. Sammen med kolleger ved TØI og BI har han funnet ut hvordan opplæring i økokjøring kan få ned drivstofforbruket kraftig.
Disse grepene ble funnet for å spare drivstoffutgifter:
- Girhåndtering
- Motorhåndtering
- Hastighet
- Rapportering
- Jevnlige samtaler med sjefen
Bedre girhåndtering, motorhåndtering og hastighet
Pinchasik og kollegene fikk teste på 14 yrkessjåfører i Postnord Solution. Først kjørte sjåførene som vanlig i tre måneder. Så fikk halvparten et kurs i økonomisk kjøring.
«De fikk for eksempel informasjon om hvordan de kunne utnytte massen til bilen bedre. De lærte bedre girhåndtering, motorhåndtering, hastighet og forskjellige andre faktorer. Den gruppen som hadde fått opplæring, fikk så en rapport hver måned om hvordan de hadde scoret på økokjøringen, og de gikk gjennom rapporten sammen med lederen sin», sier Pinchasik til forskning.no.
Han forklarer hvordan en bil har en ideell hastighet der balansen mellom luftmotstand og drivstofforbruk er aller best.
Så gjelder det å kjøre jevnt, bruke cruisekontrollen riktig, stoppe motoren når du står stille og ikke trenger den til å drive bakløfteren – egentlig ganske intuitive ting for en profesjonell sjåfør, men likevel lette å la være å gjøre.
Rapportering og jevnlig samtaler gir resultater
«Mange har vist hvordan et godt kurs i økokjøring kan lære sjåfører å kjøre økonomisk. Så går det noen måneder, så glemmer de litt etter litt, og etter hver er de tilbake med gamle uvaner og gammelt drivstofforbruk. En rapport og en månedlig prat med sjefen, derimot, det får lærdommen til å sitte. Da finner vi ut at innsparingen vedvarer.»
I løpet av den tiden begynte også kontrollgruppen å få bedre resultater. De fikk en idé om hva kollegene holdt på med – ikke minst fordi de som gjorde seg fortjent til det, fikk overrakt t-skjorter som fortalte at de var gode økosjåfører.
Det at også kontrollgruppen forbedret forbruket etter hvert, helt uten ekstra opplæring, tyder på at mye kan spares med tiltak som henger relativt lavt.
«I de studiene som er gjort tidligere, er det ofte et funn at man reduserer drivstofforbruket i noen måneder etter et kurs i økokjøring. Men oftest faller folk tilbake til de vanene de hadde fra før. I vårt prosjekt fant vi at reduksjonen vedvarte. Den var lavere mot slutten, ni måneder etter kurset, men ikke signifikant.»
Kan spare flere tusen til millioner
Den mulige innsparingen for et transportselskap ligger mellom 5,2 og 9,0 prosent. Forskeren forteller om et dieselforbruk på 3,6 liter per mil og 80 000 kjørte kilometer i året. Da kan fort én enkelt sjåfør spare 15–20 000 kroner i året bare i drivstoffutgifter.
For Postnord Solution, som hadde 120 lastebiler da undersøkelsen ble gjort, gikk det an å redusere drivstoffutgiftene med opp mot fem millioner kroner og CO₂-utslippene med 1000 tonn.