Iskald logistikk

Med sine høye fjell og dype fjorder kan Norge by på mange utfordringer. Å få drivstoff ut til alle hjørner av dette langstrakte landet krever spesielle ferdigheter og utholdenhet – samt et logistikkteam med riktig holdning og erfaring.

– Spesielt på vårt nordligste depot i Kirkenes opplever vi til fulle det arktiske klimaet. Temperaturen mellom sommer og vinter kan variere fra minus 30 grader celsius til pluss 30, forklarer Ole-Petter Bjørdal, logistikkdirektør i St1 Norge.

De fleste av våre produkter distribuert i Norge kommer inn på våre 14 depoter (8 hoveddepoter og 6 marine depoter) via skip og blir fraktet ut til sin destinasjon. Troms og Finnmark er kjent for sine lange avstander og hardt vintervær. Mellom vårt hoveddepot i Tromsø til Kirkenes er det en 900 kilometers kjøretur med fjelloverganger som ofte vinterstenges. Så for å holde samfunnet og kritiske institusjoner som militære og utrykningskjøretøy i Kirkenes i gang, er depotet nordpå helt sentralt.

– Det arktiske klimaet ligger i vårt DNA og gjør oss i stand til å holde driften i gang til tross for vinterstormer og snø. Men vi må også gjøre noen ekstra tiltak for å bekjempe elementene, sier Bjørdal. På alle depoter i Norge har vi et vinterprogram for å forberede team og installasjoner for sikker drift gjennom vinteren.

Han forklarer at Kirkenes depot er det eneste depotet med innebygd garasje som beskytter tankbilene mot vind og snø. Et sentralt element er også å sikre optimal vinterkvalitet på drivstoffet.

– Med temperaturer ned mot minus 30 grader er dette viktig. Vi har i tillegg isolert dieseltanken for å hindre varmetap som et tiltak for å takle det kalde klimaet, forklarer Bjørdal.

I vinter har kjøreforholdene til tider vært utfordrende over hele Norge, og våre tankbiler har gjennom året kjørt fire millioner kilometer rundt omkring i Norge. Dette tilsvarer 800 rundturer fra Oslo til Roma, Italia.

– Vi har klart å holde alle terminalene åpne til tross for utfordringer takket være en stor felles innsats mellom oss, partnere og kunder. Teamene våre fokuserer på sikkerhet og kvalitet hver dag, og det er vår oppskrift på å holde driften i gang – og takle alle forhold, avslutter Bjørdal.

arrow-right
Forrige
Baner vei for neste generasjon terminalteknikere

09.05.22

Neste
Formel 1, Shell og Ferrari prat med Atle Gulbrandsen

22.05.22

Relaterte artikler

Les alt