Innholdsmarkedsføring har en lang historie hos oss i St1 Norge. I dag finner du vårt innhold på St1 Stories på nett, men tidligere fikk man historiene i magasinet Refuel rett i postkassa.
Vi i St1 har mange gode historier å fortelle. Alt fra hvordan vi jobber med å bli ledende på produksjon og salg av CO2-bevisst energi, til nyheter fra Shell-stasjonene som vi driver over hele landet. I dag har vi samlet alle disse historiene under navnet «St1 Stories» på vår nettside st1.no.
Disse historiene blir igjen spredt via for eksempel sosiale medier, nyhetsbrev og via annonser. Alt dette kalles innholdsmarkedsføring, og er langt fra et nytt konsept, selv om det ble løst litt annerledes i gamle dager.
Tilbake i Shell Norge sine dager ble det gitt ut et eget papirmagasin under navnet Peilepinnen med første utgave i 1990. Da selskapet Univar senere tok over Shell sin smøreoljevirksomhet i Norge videreførte de magasinet under navnet Pit Stop. Det siste kundemagasinet av Pit Stop ble laget i 2015, og ble senere gitt ut som et digitalt nyhetsbrev.
Et par år tidligere, i 2013, ble den første utgaven av kundemagasinet Refuel gitt ut av Shell Norge. Dette var både et papirmagasin som ble sendt ut til kunder, men også et digitalt nyhetsbrev. Magasinet ble videreført da St1 Norge tok over driften av Shell-stasjonene i Norge i 2015, og nettsiden paaveien.no ble etablert som en digital landingsside for historiene.
Refuel eksisterte som et papirmagasin helt frem til 2018. Etter det ble Refuel sendt ut som et månedlig nyhetsbrev frem til 2022, men nå er det altså St1 Stories på St1.no som er stedet for å finne historiene om St1 og Shell. I tillegg sendes flere av historiene ut i egne nyhetsbrev.