Dyrker frem egne talenter

Å utvikle interne talenter i stasjonsnettverket har vært en suksesshistorie for St1. Med et nettverk av 310 Shell-stasjoner i Norge har det årlige talentprogrammet vist seg å være en effektiv måte å dyrke frem nye stasjonsledere og forhandlere på.

«Noe av det vi er spesielt stolte av, er at talentprogrammet har hjulpet oss med å rekruttere flere kvinnelige ledere. For ti år siden hadde vi bare én kvinnelig forhandler, men nå har vi 12 kvinner og 22 menn. Jeg tror en del av suksessen er at programmet gir et nettverk av kolleger som kan lære av hverandre og støtte hverandre for å ta nye skritt i karrieren», forklarer Anita Sørlundsengen, retaildirektør i St1 Norge.

Hvert år i mer enn ti år blir 15 - 20 personer tatt opp i programmet. Her får de opplæring i ledelse, økonomi og grunnleggende forretningsdrift. De har fysiske møter tre ganger i året der de jobber sammen i to til tre dager. I mellomtiden har de hjemmearbeid knyttet til den daglige driften av stasjonen.

«Rekrutteringen til talentprogrammet skjer i nært samarbeid mellom oss i St1 og hver av forhandlerne. Alle som jobber på en av våre stasjoner kan be om å bli vurdert, men for det meste er de plukket ut av forhandler og våre regionssjefer», sier Sørlundsengen og legger til at et sentralt punkt i programmet er å bygge deltakerne selvtillit.

Samhold og samarbeid

 

«Vi har utrolig mange dyktige mennesker i nettverket vårt, men tradisjonelt sett er det ikke så ettertraktet å være leder på en energi-stasjon sammenlignet med andre virksomheter. Vi tror det er viktig for dem å forstå hvor kompetente og gode de er, og hva slags ansvar som ligger på dem. Dette bygger selvtillit og gjør dem bevisste på sin viktige rolle som ledere», understreker Sørlundsengen.

Tilbakemeldingene etter hvert år forteller at noe av det viktigste de har fått ut av programmet er nye venner og støttespillere på vegen videre i karrieren. Ofte støtter de hverandre lenge etter at talentprogrammet er over.

«Vi synes det er viktig å være en arbeidsgiver som tar vare på dyktige mennesker og bidrar til å løfte medarbeidere med ambisjoner. Og vi ønsker å bygge en organisasjon med godt samarbeid og samhold. Dette gjør vi på mange måter, men talentprogrammet er en stor bidragsyter», avslutter Sørlundsengen.

arrow-right
Forrige
Kundemagasinet REFUEL blir St1 Stories

23.05.22

Neste
Får 42 millioner til å bygge biogassanlegg i Norge

08.06.22

Relaterte artikler

Les alt