Hvordan blir jeg kunde av Norgesvask?
Den enkleste veien til bilvask på våre Shell-stasjoner får du ved å laste ned vår dedikerte applikasjon for bilvask – Norgesvask appen
Her kan du velge mellom forskjellige abonnementsløsninger avhengig av om du er privat-, bedrift- eller taxikunde. Man kan også velge å kjøpe enkeltvask via Norgesvask applikasjonen.
Hva gjør jeg når jeg kommer til vaskehallen?
Førts og fremst er det viktig at du leser og følger instruksjon for bilvask ved utsiden av hallen. Ta ned/av antenner og annet løst utstyr. Påse at du velger korrekt program dersom du har skiboks eller annet påmontert utstyr. Ta kontakt med betjeningen dersom du er usikker.
Dersom du har lastet ned vår Norgesvask applikasjon vil bilvask prosessen starte automatisk så snart hallen er ledig. Systemet er basert på skiltgjenkjenning. Stand bilen ca. 2 meter fra hallen, eller ved oppmerking dersom dette er tilgjengelig. Merk at det kan gå noen sekunder på å registrere bilen før porten går opp. Dersom hallen er opptatt, er det bare å vente til hallen blir ledig, og prosessen går automatisk straks hallen er ledig.
Dersom tilgjengelig, og du under innstillinger har valg å aktivere vasken selv, må du ta frem din Norgesvask applikasjon og dra over for aktivering av vask. Vasken vil da starte så snart hallen er ledig.
Hvor mye koster det å benytte Norgesvask-appen?
Norgesvask applikasjonen koster ingenting å ha. Man betaler kun for de bilvask man benytter, eller for den inneværende perioden dersom man har et abonnement på bilvask.
Inkluderer et abonnement alle vaskeprogram?
Nesten! Det finnes noen få spesielle bilvask som ikke er inkludert i Norgesvask applikasjonen. Disse kan kjøpes ved henvendelse i butikk. Vi forsøker å gjøre prosessen så enkelt som mulig og har inkludert alle våre standard bilvaskprogram. Som abonnementskunde har vi lagt opp til et utvalg bilvask som du fritt kan velge mellom, avhengig av hvor møkkete din bil er. Du kan fritt velge hvilket standardprogram som du ønsker til enhver tid.
Hvorfor kan jeg ikke velge RENEST som en abonnementsvask?
Som abonnementskunde kan du velge å kjøpe enkeltvask oppgradering til RENEST i ditt abonnement når det måtte passe seg. Dette programmet er spesielt egnet dersom det lenge siden du har vasket bilen eller bilen er spesielt møkkete. Som abonnementskunde vil du ha en ren og pen bil det meste av tiden, og det er derfor sjeldent behov for å vaske bilen din med en RENEST.
Må jeg ha eget program dersom jeg har skiboks/takstativ?
Ja! Det er veldig viktig å huske på at man har valgt korrekt program før man vasker bilen. Du kan når som helst oppdatere ditt standard abonnementsprogram, helt kostnadsfritt. Dersom man monterer skiboks/takstativ uten å endre vask til «skiboks» alternativer, kan dette medføre skader på bil og utstyr. I tråd med våre retningslinjer er det bruker som er ansvarlig for å påse at korrekt vaskeprogram er benyttet. Ta kontakt med betjeningen dersom du er i tvil, og vi hjelper deg gjerne.
Hva koster de ulike vaskeprogrammene?
Priser for de ulike enkelt- og abonnementsprogram kan sees i Norgesvask appen før du kjøper ønsket program.
Kan jeg bruke mitt Norgesvask abonnement på alle Shell-stasjoner?
Det er full fleksibilitet med tanke på hvor du ønsker å vaske bilen på våre Norgesvask stasjoner. Det eneste forbeholdet, er at stasjonen er tilknyttet våre tjenester for automatisk bilvask. Et lite antall av våre stasjoner vil ikke være tilknyttet denne løsning, enten fordi maskinen ikke er kompatibel eller av andre tekniske årsaker. Vårt mål er at «alle» skal med, men i praksis er ikke dette alltid like enkelt å få til! Du får full tilgjengelighet over tilknyttede stasjoner via Norgesvask appen.
Jeg har dårlig tid – kan jeg reservere tid i vaskehallen?
Det er dessverre ikke mulig på nåværende tidspunkt å reservere tid i vaskehallene våre. Det er derimot mulig å se live status på stasjonen for å se om det er kø i vaskemaskinen, og eventuelt gjenstående tid på bilvasken dersom det befinner seg en bil i maskinen. Dette kan hjelpe deg litt på vei med å planlegge for en litt enklere bilvask.
Kan jeg kjøpe enkeltvask i Norgesvask-appen?
Ja, du kan få kjøpe de mest brukte vaskene våre i Norgesvask appen.
Jeg har Norgesvask-appen, men får ikke kjøpt abonnement?
Dersom du ikke har et abonnement, må du først påse at det er registrert en bil på din konto under innstillinger. Under «Mine biler» får du opp dine registrerte kjøretøy. Velg det kjøretøyet du ønsker å tilknytte et abonnement, og du vil da få muligheten til å velge et abonnement i menyen.
Jeg har et abonnement, men får ikke vasket bilen min?
Sjekk først at bilen er gjenkjent i Norgesvask appen, slik at du kan aktivere maskinen. Dersom du nylig har vasket bilen med et abonnement vil det være en tørkepause på 1 time før du på ny kan vaske bilen din i ett av våre tilknyttede anlegg. Dersom du opplever andre problemer kan du kontakte vårt supportsenter som kan bistå med å gjennomføre vasken.
Kan jeg legge til flere kjøretøy på mitt abonnement?
Ja, det er fullt mulig å legge til flere kjøretøy på en profil. Det er også mulig å dele tilgang til et abonnement, f.eks. innenfor en husstand. Da kan eksempelvis andre brukere av kjøretøyet benytte tjenesten til å vaske bilen på profileier sitt abonnement. Det kreves derimot et abonnement per kjøretøy.
Jeg har firmabil, kan jeg bruke Norgesvask abonnement?
Ja, vi har egne abonnementsløsninger for firmakunder. Velg bedrift eller taxi løsning når du går inn/registrerer deg i Norgesvask appen, og man får da tilgang til de aktuelle tilbudene til bedriftskunder.
Definisjon av bedrift- taxikunde, står nærmere beskrevet i våre brukervilkår.
Hvordan sier jeg opp mitt Norgesvask abonnement?
Du kan når som helst si opp ditt Norgesvask abonnement. Du betaler da kun for inneværende periode, og ikke noe mere. Du kan naturligvis fortsatt benytte resterende periode inntil avtalens utløp.
Jeg har byttet bil og ønsker å endre bil i Norgesvask- appen. Hva gjør jeg?
I tråd med våre brukervilkår, kan man endre hvilket kjøretøy som er tilknyttet tjenesten en gang innenfor hver påbegynt 6 måneders periode. Man kan når som helst endre abonnement som er tilknyttet tjenesten. Endring av abonnement effektueres først ved utløp av inneværende periode. Vi ønsker å være fleksible, så dersom man f.eks. har kjøpt ny, byttet eller gjort annet som tilsier at man trenger å bytte på et kortere intervall, så vil vi strekke oss langt for å sikre at vi får til dette.
Min Norgesvask-app virker ikke. Hva gjør jeg?
Det første man bør påse er at man har siste versjon av applikasjonen og operativsystem på telefonen. Forsøk også en omstart av applikasjonen/telefonen. Dersom applikasjonen virker, men maskinen ikke starter, kan det eventuelt være noe galt med ditt abonnement. Ta kontakt med vårt supportsenter på 22665600 eller norgesvask@st1.no
Lagrer Norgesvask video av meg når jeg vasker bilen?
Nei! Det er 2 kamera montert på hvert anlegg for automatisk bilvask. Det nederste kamera er kun for å lese/registrere bilens registreringsnummer mot kjøpet foretatt i Norgesvask applikasjonen. Det øvre kamera er kun for å vise køsituasjon på den enkelte stasjon til enhver tid – Dette er ikke live video, men stillbilder som oppdateres med jevne mellomrom, og er gjort uklare slik at man ikke kan foreta noen form for identifikasjon av mennesker eller kjøretøy fra applikasjonen. Ingen av kameraene er koblet til video, og det lagres derfor ingen bilder eller video fra eller til systemet.